Пежо – 200-годишната мелничка

peugeot-200Понякога се кръстя, паля свещ и шепна: „Добре, че рекламистите не работят в новините!”. Те са хора с извратени души, които живеят от това да се гаврят с нашата наивност и доверчивост. Те ни карат да вярваме на невероятни неща и будят у нас желания да придобиваме странни предмети, от които не винаги се нуждаем. Рекламистите, без да излъжат, могат така да изопачат истината, че да ни накарат да повярваме и дори да превърнем в свое лично убеждение неща, каквито те всъщност изобщо не са казали. Ето защо е толкова опасно рекламистите да работят в новините. Те ще ви кажат, че животът ви се е подобрил до 50%, ще ви кажат че доходите ви ще се повишат до два пъти, а данъците ще са нищожни – само от 10%, а какво всъщност имат предвид с тези „до” и „от” – това ще ви обяснят в бързо протичащ в дъното на екрана надпис с миниатюрни буквички.

Напоследък особено ме омайва една реклама на Пежо. Тя представлява архивен мотопед, който избухва и се разпада на съставните си части, а после тези части започват трескаво да се сглобяват по различни начини, да се превръщат във все по-модерни и джиджани автомобили, докато накрая застиват във футуристична форма, до която се появява стряскащо голямо число 200, на което двете нули се образуват от символа за безкрайност. От рекламата става ясно, че тази година Пежо чества своя 200-годишен юбилей и му е толкова хубаво и гордо, че е решило по този случай да даде отстъпки и да направи други там някакви добрини на клиентите си, стига разбира се, те да си купят кола – иначе нанай добрини. Всъщност налице са точно 200 автомобила, наречени „Лимитирана серия 200 години”, за които има „ценово предимство” до еди-колко-си лева. Не искам да анализирам термини като „ценово предимство”, защото един Господ знае в какви неизследвани светове ще ни отведат подобни анализи, опасявам се само, че ако ставаше дума за истинска отстъпка в цената, рекламистите щяха да кажат просто и ясно „отстъпка в цената” и нямаше да прибягват до формули като „ценово предимство”.

На младини аз също съм имал Пежо и пазя добри спомени от него. Ето защо дори и днес нещо трепна в мен. Завладяха ме не толкова обещанията за „ценово предимство”, петгодишен лизинг и приспадане на ДДС, колкото основното послание на кампанията: 200 години! Това не е шега работа! Това е време почти колкото историята на Съединените щати! Затова и изреченията на рекламистите звучат гордо: „200 години след началото ние ви предлагаме нещо специално…”, „200 години – това не е обикновен рожден ден”, „Какво правихме през всички тези години? Вижте някои класически, уникални и дори легендарни автомобили Пежо”. Помните ли – рекламистите могат да ви накарат да повярвате в неща, които не са ви казали. От горните изречения всеки човек с нормален мисловен процес ще стигне до следните изводи: 1.) Какво прави Пежо през всичките тези години? – Автомобили. 2.) Колко са всичките тези години? – 200. Следователно посланието на кампанията е: „От 200 години Пежо прави автомобили и се гордее с това”. Да, наистина това е рекламното послание, но рекламистите не са казали нищо подобно. Ако се съмнявате, прочетете изреченията още веднъж.

Всъщност за онези потребители, които са свикнали да четат между редовете (уви, такива потребители практически не съществуват), излиза, че французите са започнали да произвеждат автомобили няколко години след падането на Бастилията. Чак пък толкова бързи резултати ли е дала буржоазната революция! Според рекламата автомобилният гигант Пежо е започнал да развива дейността си пет години преди битката на Наполеон при Ватерло. В такъв случай Наполеон Бонапарт по-вероятно е предвождал войските не на бял кон, а в Пежо (стига, разбира се, да няма претенции от страна на Ситроен за официален превозвач на тримата мускетари). Всичко това по тревожен начин противоречи на факта, че първият автомобил в света е патентован на 29 януари 1886 г. от Карл Бенц и може би поради това, а и от известна скромност, Мерцедес ще предложат лимитирана серия от 200 автомобила с „ценово предимство” чак през 2086 г., когато ние с теб, любезни читателю, отдавна ще сме се превърнали в прах и деформирани спомени в главите на правнуците си. В светлината на тази проста сметка се оказва, че от Пежо лъжат с малко повече от три поколения.

Но всъщност, спомнете си, те не лъжат. Прочетете за трети път рекламните изречения на кампанията. Никъде в тях не се казва, че Пежо произвежда автомобили от 200 години. Този извод си го направихте вие сами и никой не ви е виновен. Нещо повече, от Пежо-България съвсем ясно обясняват за какво става въпрос в недрата на корпоративния си сайт. Става въпрос за следното. Преди 200 години, тоест през далечната 1810 година по линия на Пежо не се случва нищо, с изключение на това че по него време са налице двама братя с тази фамилия и малки имена съответно Жан-Фредерик и Жан-Пиер, които си имат мелница и се препитават от нея. Две години по-късно, през 1812, братята получават разрешение от префекта да преобразуват мелницата във фабрика за ламарина. Някъде в тъмните и неясни години между 1812 и 1818 се основава и първото дружество „Пежо” (дори и това прото-дружество към днешна дата все още не е навършило 200 години и това се признава откровено на сайта на Пежо-България). През 1818 се извършва революция – Пежо израства от производство на ламарина до производство на триони – събитие съизмеримо с излизането на живота от океана на сушата. „Зъбците на триона напомнят зъбите на лъва” – пишат рекламистите, с което ни подготвят за следващото историческо събитие – появата на логото с лъвчето, което познаваме и днес (не знаех, че произлиза от трион, но всеки се обогатява непрекъснато). Това се случва преди някакви си 160 години, през 1850. „От 1840 година – пише още в сайта – мелничката за кафе Пежо навлиза в домакинствата и отваря пътя за цяла гама домакински прибори: ютии, сатъри, шевни и перални машини… включително прочутата мелничка за черен пипер, произвеждана и в наши дни”. Тук научаваме кой отваря пътя на ютиите – мелничките за кафе. Чудно как е пропуснат този забележителен повод – 170 години мелничка за кафе. Нищо нямаше да им стане, ако бяха пуснали за любимите си клиенти 170 мелнички с „ценово предимство”. Или пък 170 сатъра… Но да продължаваме нататък. Чак през 1882 мелничките, сатърите и ютиите еволюират във велосипед. Представям си какво вълнуващо откритие би било това за един хипотетичен Дарвин на машинариите. Десетина години по-късно, през 1898, велосипедът става на мотоциклет. През 1890 е произведена четириколка – каруца с двигател. Е, вярно, двигателят не е бил Пежо, а Даймлер, но пък какво значение има двигателят за един автомобил. Преди 113 години (което е почти два пъти по-малко от 200), през 1897, е произведен и двигател Пежо. Всъщност автомобилите Пежо, чиито наследници са сегашните автомобили Пежо, които ние купуваме и като купуваме, даваме пари на рекламистите да им правят реклама, за да ги купуваме още повече, тези автомобили датират от 1929 година, тоест само отпреди 81 години спрямо датата на днешната кампания под надслов „200 години – това не е обикновен рожден ден”. Всъщност, ако обобщим, ще видим, че Пежо празнуват не един, а няколко юбилея: 198 години воденица; 192 години триони; 170 години мелнички за кафе и черен пипер, сатъри и ютии; 128 години велосипед; 112 години мотоциклет; 113 години каруца с двигател; 81 години автомобил… Какви 200 години, какви 5 лева!…

Безспорно има такава логика: преди 200 години е имало двама братя, които са се казвали Пежо, следователно днешните автомобили, които се казват по същия начин, са на 200 години. Това би могло да се окаже много вдъхновяваща логическа конструкция например за пицария „Рома” в Красно село. Тази пицария с пълно право би могла да организира собствена рекламна кампания с девиз „2763 години – това не е обикновен рожден ден”, изхождайки от историческия факт, че Рим е основан от братята Ромул и Рем (историята пази само малките им имена, без да споменава дали фамилията им е била Пежо или не) на 21 април 753 г. пр. н. е. Неудобното е, че пицайолите ще трябва да изпекат 2763 пици с „ценово предимство” и приспадане на ДДС, но пък рекламодателите ще имат пълното право сами да определят какво значи „ценово предимство” и да си го знаят само те. Рекламистите ще се погрижат да останем с впечатлението, че на това място в тази пицария са се пекли пици по времето на Ханибал и Сципион, на Сула и Цезар, на Константин Велики, на траките на славяните, на куманите и хазарите, на Османската империя и развитото социалистическо общество. И ние не само ще останем с това впечатление, но то ще се превърне и в наше убеждение, за което ще бъдем готови да воюваме с неверниците. Ето защо смятам, че рекламистите са опасно племе и съм благодарен, че не пишат новините. А дали наистина не ги пишат?…

За PENTHOUSE

P.S.

Светът е много по-загадъчен и магически, отколокото си мислим. Нещата са така навързани, че понякога чак ме хваща страх. Ако щете вярвайте, минути след като публикувах горния текст, получих следното на електронната си поща:

suzuki-100

Tags: , , , , , ,

Съдържание Пишете ми Download Nota bene!
 
Follow

Получавай всеки нов пост на e-mail си.

Join 128 other followers: