Имаме пет църковни ордена – „Св. Иван Рилски“, „Св. Климент Охридски“, „Свв. Кирил и Методий“, „Св. цар Борис Покръстител“ и „Св. Софроний Врачански“. С първия от тях – „Св. Иван Рилски“ (основан през 1961) – светият Синод реши да награди Истанбулския архиепископ и Вселенски патриарх (както сам той се назовава) Вартоломей. Орденът вероятно ще бъде връчен при предстоящото посещение на Негово светейшество патриарх Даниил в Истанбул. Орденът се присъжда също и на Перистерския митрополит Григорий (Папатомас) за заслуги за преодоляване на разкола в БПЦ през 90-те години. За какво се дава орденът на Вартоломей не се споменава в официален източник, но вещи в материята люде твърдят, че е за същото. Твърдят и същевременно се възмущават, защото не са забравили, че по време на разкола Вартоломей взе страната на разколниците – „алтернативния“ синод на Пимен, защото такава беше тогава политиката на Съединените щати, горещо подкрепяна от СДС и Петър Стоянов, а Вартоломей винаги е бил в унисон с тази политика, най-малкото защото съществената част от неговите пасоми са в Америка и оттам идват основно приходите му. Предложението за удостояване на истанбулския архиепископ с орден „Св. Иван Рилски“ е на пловдивския митрополит Николай.
Не знам мотивите на Синода, но сигурно са уважителни. В никакъв случай не бих си позволил да критикувам решенията му, още повече че съм сигурен, че до тях се е стигнало по напълно основателни политически и дипломатически причини. Само ми е малко тъжно, защото знам, че и върху този сюжет ще наложат шаблона на противопоставянето „Русия-Америка“, макар че в подобни случаи приоритетите са съвсем различни.
Американско или руско влияние в Църквата? Това са неща, които дори да ги има, в крайна сметка отминават. По времето на разкола бях ревностен седесар, ястреб. Не може да се каже, че съм обичал американците повече от руснаците (пък и какво означава да обичаш големи маси непознати хора! Не можеш, освен с любовта, която дължиш на всички ближни), но харесвах Америка много повече от Русия. Аз и сега харесвам реликвите от онова, което харесвах тогава, но останалото прилича на ранния Съветски съюз. И въпреки симпатиите си към Америка и доста изнервения си антисъветизъм от годините на тоталитаризма, по време на разкола бях за истинския синод и патриарх Максим, а не за лакомите за имоти мои братя седесари. Защото това бяха каноничните синод и патриарх. Така съм правил изборите си, така и ще ги правя. За една поместна църква не е толкова важно кой светски фактор стои зад нея и я подкрепя, колкото е важно преди всичко да бъде канонична, което включва и безкомпромисна догматична изрядност.
Със своята близост с католиците като деноминация и със Съединените щати като държава, бъдещият български орденоносец Вартоломей се е превърнал в знаме на православния икуменизъм. Икуменизмът е ереста на нашето време. Най-напред е било монофизитството и особено арианството, после монотелитството, иконоборството и т.н. Днес в тази роля е икуменизмът. Има хора, за които той е последната всеерес, примамлива клопка за всички либерални интелектуалци и всички уж християни, които не се интересуват от друго, освен от охолство и безметежие на този свят, без никаква мисъл за небесното.
Тъжно е. Тъжно е защото Константинополската катедра е най-достолепна от всички и като такава пò ѝ прилича да бъде крепост на православието, отколкото витрина на модернизма. Ако беше крепост на православието, Москва нямаше да има повод да се кичи с това достойнство.
Философската основа на икуменизма е синкретизмът, според който всяка религиозна система притежава частица от абсолютната истина, и когато тези частици се съберат, тогава истината ще лъсне в целия си блясък и красота. За да прокара тази доктрина, на икуменизма му е нужен и релативизмът, който учи, че всичко, дори и истината, е относително. Но как може взаимно изключващи се твърдения да бъдат едновременно верни! Не можеш да готвиш мусака по най-различни рецепти, повечето от които открито си противоречат, и накрая да искаш да получиш една и съща мусака. Ако ти се яде мусака, рецептата е една.
Има наши митрополити (имената им не са тайна за онези, които се интересуват), които с готовност споделят идеите на икуменизма в името на прогреса. Те много са се загрижили за този свят и личния си комфорт в него, а божем са монаси. Какво е да си монах, забравиха ли? Монахът бяга от света, не се интересува от него, презира го, даже го е страх от покварата му; следва обети за нестяжение и целомъдрие, понякога и за безмълвие. Не е светски лъв. Монахът в най-добрия случай, ако не е отшелник, е войн на Църквата, а не неин изпълнителен директор.
И защо е толкова силен интересът към Църквата? Защо всеки иска да упражнява влияние над нея със средствата на рафинираната корупция? Нали е отживелица, нали са бабини деветини? Да оставят бабичките да си се кръстят и да палат свещи и да не се занимават с тях, а с арт инсталации или нещо от този род! Но, не! Църквата, въпреки всички усилия на своите врагове, продължава да е незаобиколим фактор в обществото. Затова е целият зор, затова са тези „наши“ и „ваши“, „американски“ и „руски“ синоди и владици.
Най-накрая – какво значи да си кавалер на орден? Ордените – монашески или военни – в основата си са сдружения на единомишленици и съидейници. Те продължават делото на своя патрон, а членовете им живеят по неговите правила. Тоест от кавалерите на ордена „Св. Иван Рилски“ се очаква да бъдат подражатели и ревностни следовници на светеца. А при този светец нещата са лесни, защото е оставил писмен завет, който би следвало да е верую на ордена. Прочетете го, съвсем кратък е. Ето как започва:
„Поради това, моля ви, чедца мои, които в Господа събрах, моля ви, утробо моя, не пренебрегвайте наставлението на вашия отец и с Апостола ви казвам: „пак съм в родилни болки, докле се изобрази във вас Христос”. Моля ви и ви заклевам със страшното Божие име, да не нарушите или изоставите нищо от него след моята смърт, но всичко, което написах, както е написано, да изпълнявате напълно, както се и обещахте пред Бога. А който престъпи, или наруши нещо от него, той да бъде проклет и отлъчен от Отца и Сина и Светия Дух, и да няма дял със светиите, които от века са Богу угодили, но неговият дял да бъде с ония, които са разпнали Господа на славата и с Неговия предател Юда, и да се заличи от книгата на живите и да не бъде записан с праведните“.
Тежко е да бъдеш част от ордена на св. Иоан Рилски, защото изискванията са строги, а залогът – съдбоносен. Затова, ако Негово светейшество Вартоломей не е сигурен, че ще може с живота си да се придържа до запетайка към завета на св. Иоан Рилски, то по-добре да откаже ордена, защото ако го приеме, ще даде клетва, наказанието за чието престъпване ще бъде страшно. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.
За TRIBUNE