Орденоносецът Вартоломей
TRIBUNE

Орденоносецът Вартоломей

от

Имаме пет църковни ордена – „Св. Иван Рилски“, „Св. Климент Охридски“, „Свв. Кирил и Методий“, „Св. цар Борис Покръстител“ и „Св. Софроний Врачански“. С първия от тях – „Св. Иван Рилски“ (основан през 1961) – светият Синод реши да награди Истанбулския архиепископ и Вселенски патриарх (както сам той се назовава) Вартоломей. Орденът вероятно ще бъде връчен при предстоящото посещение на Негово светейшество патриарх Даниил в Истанбул. Орденът се присъжда също и на Перистерския митрополит Григорий (Папатомас) за заслуги за преодоляване на разкола в БПЦ през 90-те години. За какво се дава орденът на Вартоломей не се споменава в официален източник, но вещи в материята люде твърдят, че е за същото. Твърдят и същевременно се възмущават, защото не са забравили, че по време на разкола Вартоломей взе страната на разколниците – „алтернативния“ синод на Пимен, защото такава беше тогава политиката на Съединените щати, горещо подкрепяна от СДС и Петър Стоянов, а Вартоломей винаги е бил в унисон с тази политика, най-малкото защото съществената част от неговите пасоми са в Америка и оттам идват основно приходите му. Предложението за удостояване на истанбулския архиепископ с орден „Св. Иван Рилски“ е на пловдивския митрополит Николай.

Не знам мотивите на Синода, но сигурно са уважителни. В никакъв случай не бих си позволил да критикувам решенията му, още повече че съм сигурен, че до тях се е стигнало по напълно основателни политически и дипломатически причини. Само ми е малко тъжно, защото знам, че и върху този  сюжет ще наложат шаблона на противопоставянето „Русия-Америка“, макар че в подобни случаи приоритетите са съвсем различни.

Американско или руско влияние в Църквата? Това са неща, които дори да ги има, в крайна сметка отминават. По времето на разкола бях ревностен седесар, ястреб. Не може да се каже, че съм обичал американците повече от руснаците (пък и какво означава да обичаш големи маси непознати хора! Не можеш, освен с любовта, която дължиш на всички ближни), но харесвах Америка много повече от Русия. Аз и сега харесвам реликвите от онова, което харесвах тогава, но останалото прилича на ранния Съветски съюз. И въпреки симпатиите си към Америка и доста изнервения си антисъветизъм от годините на тоталитаризма, по време на разкола бях за истинския синод и патриарх Максим, а не за лакомите за имоти мои братя седесари. Защото това бяха каноничните синод и патриарх. Така съм правил изборите си, така и ще ги правя. За една поместна църква не е толкова важно кой светски фактор стои зад нея и я подкрепя, колкото е важно преди всичко да бъде канонична, което включва и безкомпромисна догматична изрядност.

Със своята близост с католиците като деноминация и със Съединените щати като държава, бъдещият български орденоносец Вартоломей се е превърнал в знаме на православния икуменизъм. Икуменизмът е ереста на нашето време. Най-напред е било монофизитството и особено арианството, после монотелитството, иконоборството и т.н. Днес в тази роля е икуменизмът. Има хора, за които той е последната всеерес, примамлива клопка за всички либерални интелектуалци и всички уж християни, които не се интересуват от друго, освен от охолство и безметежие на този свят, без никаква мисъл за небесното.

Тъжно е. Тъжно е защото Константинополската катедра е най-достолепна от всички и като такава пò ѝ прилича да бъде крепост на православието, отколкото витрина на модернизма. Ако беше крепост на православието, Москва нямаше да има повод да се кичи с това достойнство.

Философската основа на икуменизма е синкретизмът, според който всяка религиозна система притежава частица от абсолютната истина, и когато тези частици се съберат, тогава истината ще лъсне в целия си блясък и красота. За да прокара тази доктрина, на икуменизма му е нужен и релативизмът, който учи, че всичко, дори и истината, е относително. Но как може взаимно изключващи се твърдения да бъдат едновременно верни! Не можеш да готвиш мусака по най-различни рецепти, повечето от които открито си противоречат, и накрая да искаш да получиш една и съща мусака. Ако ти се яде мусака, рецептата е една.

Има наши митрополити (имената им не са тайна за онези, които се интересуват), които с готовност споделят идеите на икуменизма в името на прогреса. Те много са се загрижили за този свят и личния си комфорт в него, а божем са монаси. Какво е да си монах, забравиха ли? Монахът бяга от света, не се интересува от него, презира го, даже го е страх от покварата му; следва обети за нестяжение и целомъдрие, понякога и за безмълвие. Не е светски лъв. Монахът в най-добрия случай, ако не е отшелник, е войн на Църквата, а не неин изпълнителен директор.

И защо е толкова силен интересът към Църквата? Защо всеки иска да упражнява влияние над нея със средствата на рафинираната корупция? Нали е отживелица, нали са бабини деветини? Да оставят бабичките да си се кръстят и да палат свещи и да не се занимават с тях, а с арт инсталации или нещо от този род! Но, не! Църквата, въпреки всички усилия на своите врагове, продължава да е незаобиколим фактор в обществото. Затова е целият зор, затова са тези „наши“ и „ваши“, „американски“ и „руски“ синоди и владици.

Най-накрая – какво значи да си кавалер на орден? Ордените – монашески или военни – в основата си са сдружения на единомишленици и съидейници. Те продължават делото на своя патрон, а членовете им живеят по неговите правила. Тоест от кавалерите на ордена „Св. Иван Рилски“ се очаква да бъдат подражатели и ревностни следовници на светеца. А при този светец нещата са лесни, защото е оставил писмен завет, който би следвало да е верую на ордена. Прочетете го, съвсем кратък е. Ето как започва:

Поради това, моля ви, чедца мои, които в Господа събрах, моля ви, утробо моя, не пренебрегвайте наставлението на вашия отец и с Апостола ви казвам: „пак съм в родилни болки, докле се изобрази във вас Христос”. Моля ви и ви заклевам със страшното Божие име, да не нарушите или изоставите нищо от него след моята смърт, но всичко, което написах, както е написано, да изпълнявате напълно, както се и обещахте пред Бога. А който престъпи, или наруши нещо от него, той да бъде проклет и отлъчен от Отца и Сина и Светия Дух, и да няма дял със светиите, които от века са Богу угодили, но неговият дял да бъде с ония, които са разпнали Господа на славата и с Неговия предател Юда, и да се заличи от книгата на живите и да не бъде записан с праведните“.

Тежко е да бъдеш част от ордена на св. Иоан Рилски, защото изискванията са строги, а залогът – съдбоносен. Затова, ако Негово светейшество Вартоломей не е сигурен, че ще може с живота си да се придържа до запетайка към завета на св. Иоан Рилски, то по-добре да откаже ордена, защото ако го приеме, ще даде клетва, наказанието за чието престъпване ще бъде страшно. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

За TRIBUNE

Може да харесате и: