Вчера булдозерите влязоха в поредната незаконна циганска махала. И много моля да се отбележи, че наблягам на „незаконна“, а не на „циганска“. Булдозери трябва да влизат и в незаконните британски, скандинавски и даже в незаконните финикийски махали! Преди време почти се бях навил да се обадя на 20-30 души свои приятели, да се съберем, да си харесаме един парцел край някой път, в подножието на планина, а може и край морето, да си построим там къщи, без да питаме никого, и да си родим деца. Разбира се, това, последното с децата, сигурно нямаше да можем да осъществим, защото бременността при човека трае девет месеца, а такива като мен – активни данъкоплатци, – ако си построят някъде незаконна къща, ще бъдат безапелационно изнесени за часове. Освен ако с моите приятели не се пишем цигани, на които кметът е обещал да не ги закача, ако гласуват за него (това са казали вчера в Максуда), и които са неграмотни и поради тази причина не могат да се запознаят с разпоредбите на общината, камо ли да ги обжалват (това също са го казали вчера). Плеяди светли умове на престъпния свят са си блъскали главите как да избегнат закона, а то било толкова просто – достатъчно е да си неграмотен, за да го игнорираш. Не съществува това, което не можеш да прочетеш! Ама образованието било задължително! Къде го пише? Пък и да го пише, аз нали съм неграмотен, не мога да го прочета! Откъде да знам, че е задължително да съм грамотен?
Истината е, че обитателите на Максуда до края не са вярвали, че ще им се случи. До края с безметежен оптимизъм са си мислили, че ще им се размине, ако изобщо са си дали труда да мислят – животът досега си е текъл, защо да не си тече и нататък по същия начин. Ако пък междувременно се случи нещо, тогава ще му мислим. Тогава ще припадаме пред линейките, тогава ще плашим, че ще се самозапалим, тогава ще вадим сърпове и брадви, тогава ще опожаряваме покривите на къщите и ще хвърляме оттам камъни и керемиди. Ама те, тези хора, са си такива – ще кажат политкоректните защитници на човешките права. Това е тяхната самобитност, това е техният колорит. Какво да ги правим, къде да идат? Ами, като начало да идат при донорите и спонсорите на политкоректните защитници, които им плащат, за да се грижат тези самобитни и колоритни люде да стоят по-далеч от техния праг. Там да отидат и да си построят къщите в именията на филантропите.
Но това е несправедливо, ще каже някой. Земята е на всички, светът е даден на всички хора да живеят и да оцеляват в него. Това, че някой се води собственик на парче земя, е съвсем условно. Земята не може да бъде притежавана от никого. Да, но може да бъде владяна. Владеят я силните, които са успели да се преборят за нея. Владеят я дотогава, докато не дойдат по-силните да ги изгонят или подчинят. Сигурно българите много са се възмутили, когато са дошли турците да владеят земята им. Възмутили са се така, както са се възмутили и византийците, когато българите са дошли да владеят земята им. Сигурно траките са били още по-възмутени при идването на римляните и така нататък. Който владее територията, той определя правилата. Другите се съобразяват или пък не се съобразяват и си теглят последствията. Толкоз.
Но това вече е нецивилизовано! – ще възкликне същият онзи, който преди малко каза, че е несправедливо. – Нали затова сме човеци, силните да помагат на слабите, да се грижат за тях, да правят живота им възможен и по възможност достоен! Силният трябва да отстъпва на слабия, да му оставя пространство да живее и да се развива по своя си начин.
Но при случаи като този в Максуда, Гърмен и по-рано в Стара Загора има една особеност. Тези, които строят незаконни махали, не превземат територия, не искат света за себе си. Не искат да го стопанисват вместо нас. Те не идват да ни кажат: махайте се, тази земя вече ще бъде наша, защото ние имаме право на нея, колкото и вие! Ще срутим вашата цивилизация и на нейно място ще създадем своя, защото сме по-достойни! Нищо такова, напротив. Те идват с ясното намерение да ползват нашата цивилизация: включват се безплатно в нашето електричество (то е наше, просто защото го плащаме), викат нашите линейки (и те са наши не за друго, а само защото редовно правим здравните си вноски), кога бият лекарите, кога не ги бият, регистрират се в нашите социални служби, за да получават помощи и т.н. Не, тези хора не искат да разрушат нашата цивилизация. Напротив, те искат тя да „иляди“, да е жива и здрава, да се възпроизвежда и да произвежда, за да могат те да паразитират върху гърба ѝ.
Това не са само циганите. Максуда е съвсем частен случай на едно глобално явление. Човечеството се дели на две – човечество „алфа“ и човечество „бета“. Хората от човечество „алфа“ са като птички Божии – нито сеят, нито жънат, нито в житници събират, но Бог ги храни. Човечеството „бета“ пък сее, жъне и събира в житници. Завладява природата, преобразява я, извлича богатствата ѝ, открива, изобретява, строи, създава държави… Човечеството „бета“ живее, за да забогатява и преуспява. От своя страна човечеството „алфа“ съзерцава, потребява и се забавлява, защото може да си го позволи. А може да си го позволи, защото човечеството „бета“ мисли, измисля, организира и произвежда. Човечеството „бета“ твори, а човечеството „алфа“ се наслаждава на творенията му. Човечеството „бета“ е дъб, а човечеството „алфа“ е лишей по кората на могъщия му дънер.
Но това е расизъм, това е нацизъм! – вече съвсем ще се разкрещи онзи човек, който по-рано беше отбелязал, че нещата са несправедливи и нецивилизовани. – Вие говорите за „юберменши“ и „унтермнеши“, за висши и низши раси, за полезни и безполезни хора, за състоятелни и несъстоятелни нации, за здрав и за отпадъчен материал!…
Това не е вярно по една единствена, но изключително съществена причина. Никой не се е родил като човек „алфа“ или човек „бета“, следователно не може да бъде обект на расизъм по този признак. Всеки е абсолютно свободен във всеки момент да премине от човечество „алфа“ в човечество „бета“ или обратно, според своята съвест, желание и таланти. Да си „алфа“ или „бета“ е въпрос единствено на личен избор. Тоест, дали да създаваш повече, отколкото потребяваш, или да потребяваш повече, отколкото създаваш. Дали да се грижиш за другите или да чакаш другите да се грижат за теб. Обикновено онзи, който повече създава, дава част от надсъздаденото под формата на данъци, за да има справедливи обществени услуги за онзи, който повече потребява. И обикновено първият не се оплаква, защото сме се договорили обществото да бъде именно такова, солидарно. В последно време сме се договорили даже светът да бъде солидарен и вече няма значение дали човечеството „алфа“ ще са циганите от Максуда, Алексис Ципрас или бежанците от Близкия Изток и Африка, които с апетит заливат Европа, защото нейната западна (християнска) цивилизация им се услажда повече от цивилизацията (ислямска) на Иран, Пакистан или Афганистан, в каквато посока също биха могли да побягнат, хем ще побягнат при братя правоверни. Всичко това е човечество „алфа“.
И сега, в опит да финализираме, нека се запитаме кое е свързващото между човечеството „алфа“ и човечеството „бета“, освен непрекъснатото преливане на хора от едното към другото. Свързващото е, че живеят в едно общество и в една съборност. Всеки има своето място и своята ценност там. Никой не може да каже или да съди какво е предназначението на конкретния човек в този свят. Това общество и тази съборност обаче си имат правила. Тези правила се наричат закони. Без закони те няма да са едно общество и една съборност. Така че циганите, колкото и да са ни симпатични, ако искат да бъдат човечество „алфа“, нека се примирят с мисълта, че от време на време ще ги посещават и булдозери. Ако случайно пък пожелаят да бъдат човечество „бета“, за което непрекъснато ги умоляваме, знаят какво трябва да направят: да учат, за да могат да си намерят работа; да си намерят работа, за да могат да гледат семействата си; да си плащат данъците, за да имат право на публични услуги; да забогатяват и да се развиват, да развиват талантите си, а не да ги оставят да клеясват; да не блудстват, да не крадат, да не лъжат, мамят и шмекеруват; да не убиват; да не унищожават чуждото… И нека човечеството „алфа“ не се прави на дискриминирано, за да извоюва привилегии. Нека за Хасан да е толкова възможно да построи незаконна къща, колкото е и за мен. Нека се опитаме всички да живеем по общи правила и ще видим колко полезно и стимулиращо ще бъде това за всеки един от нас.
И когато видим незаконно гето, да не започваме да носим вода от девет кладенци, а да кажем като Петър Младенов: „Най-добре булдозерите да дойдат“. Така и Катон, като е гледал финикийското гето от другата страна на Средиземно море, е казал: „Картаген трябва да бъде разрушен!“.