Реклами

КУРмене.АДВ

от

kurmenehelmetВиждал съм какви ли не реклами. Виждал съм реклами с красавици, които ги бият по главата, но прическата им не се разваля, виждал съм реклами с розови промотърки, които късат дрехи пред очите на домакиня, която току-що ги е изпрала, а домакинята се радва. Виждал съм реклами с микроби, които живеят в клозета, а върху клозета седи серящо китайче и се възмущава от собствената си миризма, а после натиска някакъв паник-бутон на стената и от него се разлива благовоние. Виждал съм даже реклама, която показва как човек може да се издуе от собствената си пръдня и да полети в небесата над превитите върхари на дърветата. Всичко бях виждал да се рекламира, но не и кърмене. Не и кърмене „В ЕКСТРЕМНИ И ИЗВЪНРЕДНИ СИТУАЦИИ” (сайтът се казва “курмене“).

Клипът е простичък. В рамка като от полароидна снимка жена кърми бебе, а отзад вместо фон градират във възходяща степен трите стихии, трите бедствия, които могат да сполетят една млада майка: наводнение, пожар и да се развали колата и мъжът й да трябва да я поправя. Пожарът даже е толкова силен, че ъгълчетата на снимката се подпалват и ние неволно закриваме очи или търсим ръката на човека до нас. А пък що се отнася до наводнението, види се, създателите на рекламата познават въздействащата сила на контраста и антитезата, защото докато ни показват мътните и помитащи всичко водни талази, отзад женски глас започва изложението си с думите: „Когато няма вода…”. После се казва, че когато се случи всичко изредено от жената, майката може да кърми. Това ме кара да си мисля, че може би кърмачките не знаят, че могат да кърмят, когато „няма вода”, „покрив над главата”, когато „хигиенните условия са лоши” или ги сполетят вече споменатите три бедствия (особено третото). Очевидно те не знаят, че могат да кърмят, затова трябва да се налеят няколкостотин хиляди лева в кампания, че да им се каже и вече да знаят. А може рекламата да има и втори смислено-идеен пласт, в който кърмачката освен пасивно-кърмещ наблюдател на форсмажорните събития, да израства до героичен персонаж, който посредством дарбите си да им влияе в положителна и уталожваща посока.

Всяка реклама има цел. Целта на всяка реклама е да накара онзи, към когото е адресирана, да направи нещо, което иначе сам не би се сетил да направи. Най-често рекламите целят да накарат хората да си купят вещи или услуги, които иначе не биха си купили. Този, който пуска такива реклами, си е направил сметката, че, вярно, ще се охарчи с някакви пари, но ако хората си купят това, което без реклама не биха си купили, той ще спечели повече отколкото ще похарчи. Обаче какво, което иначе не бихме направили, ни кара да направим рекламата на кърменето в екстремни и извънредни ситуации и кой забогатява от това? Очевидно целевата група не са бебетата, които сами са избрали да се хранят с нещо друго и като видят клипа, ще започнат да се хранят с кърмата, която продава предприемачът, финансирал рекламната кампания. Бебетата са малки и не избират с какво да се хранят. Пък нямат и пари. Следователно кърмещата реклама е насочена към майките. Остава да разберем какво ги кара да направят, което иначе, ако не видят рекламата, не биха направили, защото ако биха го направили или дори вече го правят, защо да харчим пари да ги караме да го правят!  Очевидно това, което рекламната кампания иска да накара кърмачките, е да се намесват чрез кърмене във всяка форсмажорна ситуация: какво да правим при пожар – да кърмим, какво да правим при земетресение – да кърмим, какво да правим при пандемия от свински грип, съпроводена от гъбички между пръстите на краката – да кърмим и пак да кърмим!

Веднъж осъзнали мисията си, кърмещите майки ще бъдат групирани в оперативни формирования за борба с бедствията и екстремните и извънредни ситуации. Нещо като хвърковати чети, които бързо ще се появяват там, където има нужда от тях, и ще кърмят. Ако възникне горски пожар, кърмещият отряд ще долети за броени секунди, майките ще наобиколят ядрото на огнената стихия, ще обнажат знойни нянки и ще насочат млечните си струи към вероломните пламъци! При наводнение пък майките ще застанат на пътя на пороя, ще стиснат здраво цици и ще потопят зърна във водите. После ще пуснат и с оглушително сърбане зърната ще засмучат разрушителните талази. Вярно, това не е точно кърмене, а процес донякъде обратен според посоката на протичане, но важното е бедствията да се овладяват. Поклащайки напомпани с мътна вода гърди, майките ще се отидат на брега на световния океан и там ще излеят изсмуканото, там, където му е мястото!

За съжаление, трудно ми е да си представя как посредством бюстовете си младите майки ще помогнат на съпрузите си при ремонта на семейния автомобил. Всяка кърмачка на своя мъж ли ще помага, ще се разменят ли или пак ще действат на хвърковати чети, които ще прелитат от закъсал на закъсал и нежно поклащайки прелести, ще го вдъхновяват в иначе безрадостния и изнурителен ремонт? Всичко това са въпроси, о които моят скромен интелект се разбива като глътка кърма в шотландски клиф. Едно обаче е сигурно – след „Седмица на кърменето 2009” светът вече не е същият. Макар все така несигурен и опасен, той вече е по-светъл, озарен от лъчът надежда, която ни дава увереността, че дори да се сцепят небесата и огън и жупел да завали от тях, отнякъде ще дойдат кърмачките за бързо реагиране и ще се справят с всяка екстремна и извънредна ситуация. Алилуя!

P.S. За да не си помисли някой, че си измислям, прилагам кадър от клипа и цитат от „Под тепето”, посветен на събитието:

kurmene

„КЪРМЯТ ЕКСТРЕМНО В ПЛОВДИВ

Млади майки ще окупират Пловдив в световната седмица на кърменето, която стартира на 1 август. Основен акцент на млечното събитие е кърменето в екстремни и извънредни ситуации. Бебета ще сучат на открито в Градската градина, ще се провеждат лекции, ще се кърми масово…”

Може да харесате и: