Реклами

За мъжкия стриптийз, метафорите и болното гърло

от

Вероятно това е кадър от клип, който рекламира нощно заведение с мъжки стриптийз – би си помислил всеки, който види тримата калени във фитнес-залите мъжаги, облечени в различни униформи при това. Но няма да е прав. Всъщност клипът се състои от две теми – девойка лапа хапче, после тримата мъжаги предизвикателно се наместват един до друг в търсене на най-сексапилната поза. Тогава вероятно ще е прав онзи, който реши, че клипът рекламира противозачатъчно средство – гълташ хапчето и мъжагите са на твое разположение. Но и той няма да е прав, макар че едно противозачатъчно хапче, рекламирано по този начин, със сигурност ще отбележи твърде задоволителни продажби. Всъщност този клип е орязана версия на един друг, по-дълъг като времетраене клип, в който обаче не се случва нищо повече от вече познатото гълтане на хапчето и кипрене на мъжагите. Там обаче разбираме, че хапчето е за гърло, и виждаме как пристигат мъжагите – избиват прозорците и вратата на банята, където девойката се е усамотила, за да се отдаде на самолечение. Дотук – добре. Какво обаче е посланието на рекламата. Какво се опитва тя да ни внуши. Вариантите са няколко:


Не се лекувайте сами! Потърсете съвет от лекар, ако не искате да си имате работа с полицията и с пожарната”. Безспорно, едно такова тълкуване на посланията в рекламата би било вярно, ако мъжагите накажеха, смъмреха или пък насилеха с възпитателна цел самолекуващата се девойка (а и клипът само би спечелил от такава развръзка), но в действителност те, като виждат как девойката си лапва хапчето, отстъпват, мърморейки от разочарование, задето не им се е отворила работа. Очевидно не това е ключът към знаковия анализ на творбата.


Мъжагите са метафори*. Всеки знае какво е да страдаш от болно гърло. Болката е пареща и унищожителна. Изразът „гърлото ми гори” много точно предава клиничната картина на този възпалителен процес. Ето защо, когато един рекламист поиска да илюстрира лечебните качества на препарат против болки в гърлото, не е трудно да се досети, че може да го направи чрез образа на пожарникаря, който идва да потуши пламъците. Какво обаче изразява полицаят? Кое качество на хапчето илюстрира той? Да разгледаме следните зависимости:


Ако


ГЪРЛО=ПОЖАР, следователно ХАПЧЕ=ПОЖАРНИКАР,


То


ХАПЧЕ=ПОЛИЦАЙ, следователно ГЪРЛО=ПРЕСТЪПЛЕНИЕ.


Седя, гледам написаното и не намирм грешка в логиката му. И ето тук се натъкваме на следтата трудност. Докато пожарите са сравнително лесни за описание – нещо се запалва и изгаря, то при престъпленията не е така. Имаме различни видове престъпление, както по състав, така и по потърпевш и е много трудно да разберем гърлото към кое от тях се причислява. Дали е престъпление срещу личността, дали е данъчно престъпление, измама ли е, корупция ли? Въоръжен грабеж? Дребно хулганство? Например:

– Какво ви е на гърлото?

– Ох, докторе, мисля, че съм пипнал блудство с малолетни.

– Ясно, ще ви предпиша полицай.


Ето как анализът на метафорите в рекламата започва да подрежда нещата по местата им. Обаче, що се отнася до третата метафора, до третия мачо, аз вдигам ръце и признавам безсилието си. Не мога да разбера какво символизира той, защото не разбирам какво изобразява. Може би е някакъв военен с тези зелени дрехи и пагони. Но за какво тогава са гумените ръкавици? Да не би да е гинеколог? Тогава за какво му е маската? Може да е Зоро. Тогава какво представлява гърлото? Вероятно несправедлив южноамерикански злодей, който се е превърнал във военна заплаха, откакто е забременял. Повече едва ли ще посетя кабинет, на който пише „уши, нос, гърло”…




*Мъжагите са метафори – един по-взискателен читател на този блог с право би отбелязал, че ако кажем „алегории” вместо „метафори”, ще бъдем несравнимо по-коректни терминологично, за което предварителнто му благодарим 🙂

Може да харесате и: