Ментета Реклами

Поради что се гърчееш, мастико?!

от

big_img_12433364556094Българската спиртоварна индустрия не спира да удивлява със своята маркетингова находчивост. От известно време тече реклама на узаки (в новогръцки с наставката „-аки” имената се умаляват, тоест „уезенце”) „Зорбас”, в която дърти пияници жулят табла на гръцки остров. Носят им поредната мастика и на тях им става толко’ гот на душата, че стават да друснат едно сиртакенце. Излиза бозукчия да им циминичи отблизо и те щастливи започват да приклякат под натиска на изпитата мастика и на завладяващите южни ритми. Не щеш ли, идват турист и туристка, като туристът е безличен мухльо, а туристката – фолк-блондинка с изкуствени цици. Именно тя не издържа на музикалното изкушение и се хваща на хорото. Жените на пияниците гледат всичко това с умиление от балкона и се радват на мъжете си. Цялата тази неправдоподобна история се надява да предизвика у нас отлив от узото пломари, цантали, додека, кацару, павлидис, мини, барбаяни, пирос, янаци, пицилади, вето, кефи, матис и т.н, ит.н… Да предизвика отлив от всичко това и прилив към нещо ново, носещо умилителното именце „узаки”, нещо, което не е гръцко, но пък действието на рекламата му се развива в Гърция и героите в нея говорят на гръцки. Странни неща искат понякога от нас рекламите…

В цялата работа се наблюдава и още едно неустоимо изкушение, което иде да ни тласне към покупка на новата ароматизирана на анасон българска водка. Това е името Зорбас от едноименния, вярно американски, филм на гръцка тематика с участието на Антъни Куин и с музика от композитора-бивш комунист Микис Теодоракис (дали пиякис узакис всекис денякис?). Тоест гръцкия остров, табладжиите, циганинът с бозукито, бабичките на балкона и фолк-туристката с изкуствените цици, види се, не са достатъчни да ни убедят в гръцкостта на българския евтинджос, та се налага и да го кръстим на най-известния грък в негръцките очи – Алексис Зорбас. Маркетингът е безмилостен, когато е изправен пред задачата да осъществи продажби! Но кой в случая е маркетинговият гений? Коя е българската компания, навлязла така смело в гръцки води? Това е СИС Индърстрис, известна на публиката като Винпром „Карнобат”. Нали помните: „Време е да заколим прасето с една карнобатска гроздова”, клипът в който се разнасяше отрязана свинска глава в чиния. Силна атака на стръмните естетически върхове!…

Вдъхновен от размаха на рекламната кампания и от дързостта на продуктовата политика, аз реших да се опра на вече установената схема и да предложа нови продукти и кампании на винпром „Карнобат”. Схемата, припомням, е следната: взимаме дадена национална напитка, умаляваме името й граматически и я кръщаваме на известен човек от съответната националност: узо-узаки + Зорбас = Узаки Зорбас – éла, éла. И така, предлагам следните нови напитки:

Шнапсхен Адолф Хитлер – ком, ком!

Граппина Джузепе Верди – виени, виени!

Ан пти коняк Д’Артанян – виен, виен!

Уан литъл уиски Робин Худ – към, към!

Водочка Иван Грозни – иди сюда, иди сюда!

Разбира се, всичко това ще се произвежда тук, в България, от винпром „Карнобат” по познатия начин: купуваш украински дървесен спирт на цистерни, омекотяваш го леко в графитна инсталация и му добавяш есенция според настроението си и според маркетинговата политика на фирмата – коняк, уиски, ракия, узо… После пускаш рекламата и чакаш купувачите: éла, éла!…

image_150209_31

Може да харесате и: