Реклами

Садизъм на мехурчета

от

Както би казал героят на Георги Русев от „Вилна зона”, аз например може да не съм прав, обаче рекламите на Спрайт не ги одобрявам. Особено онази, която върви в момента – за чуждото нещастие, което ни развеселява. Що за нещастие е да си избиеш зъбите със скейтборд, да те прегази багер или да те изяде гепард! Ами, моля ви се, господа рекламисти, когато пускате вносни реклами в България, адаптирайте ги, че да въздействат на хората и хората да купуват! Българинът не се развеселява лесно. Не и от някакви дребни битови несгоди, които му се представят като нещастия. И понеже не съм алчен* и меркантилен, аз за пореден път ще помогна със съвет на българската рекламистика и на изтерзаните труженици, които свързват двата края на нейното поприще.

Ето например един сценарий за същата реклама, но като за у нас:

Конят на Хан Аспарух се препъва и пада в Дунава, някъде около Онгъла. България никога няма да бъде основана, нито пък Пагане ще махне ризката, каката. Един трак и един славянин се превиват от смях и радост, че и този път им се е разминало. Княз Борис-Михаил препива с манастирска ракийца и се успива точно в деня, когато трябва да спре сина си Владимир-Расате да направи преврат и да отхвърли християнството. Расате взима власта. Брат му Симеон, вместо да осъществи златния век, продължава да се крие в голямото междучасие и да пуши сушен лавър в мъжката тоалетна на Магнаурстката школа. Делото на Кирил и Методий не среща разбиране и те биват прогонени с камъни в Румъния, където преписват на кирилица мемоарите на граф Дракула. Застанали встрани от тези драматични събитя, българин и българка се превиват от смях. После отиват да се любят и от страстта им се ражда духовник, но но отец Паисий, а поп Кръстю – това, разбира се, им се струва още по-смешно и радостно. Баязид Йълдъръм отсича главата на Патриарх Евтимий и падаме под турско робство. Обесват Левски. Губим Междусъюзническата война. Губим и следващата война. Влизаме във Варшавския договор. Влизаме в НАТО. Облагат с акциз домашната ракия. Българите се смеят, радват се и се обичат като братя, защото това е положението и такива са нещата. Спрайт – нещата такива, каквито са.

Да. Докато рекламата на спрайт не се приведе във вид, подобен на тук изложения от мен, тя няма да е адекватна на националната ни естетика и ценностна система. Ще си личи, че не е правена за тук.

Не е такова положението обаче с коледната реклама на Якобс Монарх. Тя е направена така, че все едно е снимана у нас. Героите и обстановката са типично-органични и зрителят с лекота се идентифицира с тях. В рекламата едно детенце събира „чаромат” в буркан и с него примамва Дядо Коледа (чудя се, по Нова Година защо не идва Дядо Нова Година…). Когато детенцето застава на прозореца, виждаме къщата на родителите му отвън. Тя е типично българско жилище – смес от смазващата внушителност на Лувъра и елегантния, донякъде упадъчен разкош на Шьонбрун.

Разположена в съвършено проектиран парк с равна фасада, няколко декара разгъната площ и 50-тина осветени прозореца, къщата сякаш сама ни води към уводната фраза на клипа: „Там, някъде в Люлин, N-ти микрорайон…”. Не знам дали изобщо е необходим чаромат в тихата и свята нощ. От такъв дворец е достатъчно да щракнеш спръсти, за да доприпка Дядо Коледа като келнер. Ето така: щрак!


_________________________________________________

*алчен – от ст.б. „алкати” – огладнявам. След действието на ликвидната метатеза*, от този корен се появяват думи като „лаком”. В този смисъл изявлението ми, че не съм алчен е донякъде невярно.

Знаете ли, че: от същия корен е и думата ламя.

______________________________________________

ликвидна метатеза – процес в нашия език, изразяващ се в обръщането на срички като „ал” и „ар” в такива като „ла” и „ра”. Докато този процес е действал, град Варна например е бил гръцки и затова е единствената дума от това семантично гнездо*, която е останала в старата си форма. Иначе сега същата дума е „врана” и първоначално значи „гореща”, а не „черна” – вж. „вар”. Ега ти колко съм умен!…

_______________________________________________________________________

семантично гнездо – …няма ли най-накрая да ми теглите една майна…



И ЗА ДА НЕ СИ ПОМИСЛИ НЯКОЙ, ЧЕ МЕ Е ОСТАВИЛО УВЛЕЧЕНИЕТО ПО КЕНЕФНАТА ТЕМА:

Може да харесате и: