Ако не сте чели…
Янаки Богомил 2:
Седем смъртни гряха
„…Моля те също да не си мислиш, че това съчинение е написано, за да ти досаждам: аз само изпълних това, което ми беше поръчано. Казвам това, понеже сега ние, досаждащите с думи, сме много, но малцина са тези, които възпитават и сами се възпитават чрез дела“…
Св. Максим Изповедник,
„Глави за любовта“, Предисловие към Елпидий
По време на една от постановките на „Вълшебната флейта“ Моцарт се промъкнал в публиката и попитал някакъв човек дали разбира смисъла на всички символи. Човекът му отвърнал, че се забавлява, защото е шарено. Моцарт се възмутил, наругал го че е глупак и си излязъл.
„Седем смъртни гряха“ е вторият роман от поредицата за гениалния детектив Янаки Богомил – рекламист и богослов в обикновения си живот. Докато действието в първия се развиваше на различни места и даже излизаше извън границите на България, тук героите са затворени в луксозно ловно стопанство нейде из затънтените недра на Родопите. В предишния роман при най-различни обстоятелства загинаха всички заподозрени, докато тук трупът е само един – на ересиарха Аделфин Полумесец. И в двата романа криминалната фабула със своята динамика и неочаквани обрати се подчинява на принципите и стила на класическото детективско четиво, но сюжетът предлага много повече.
Историята
Компания от десетина твърде ексцентрични хора се събира през януари в ловното стопанство „Фредегунда“ по покана на Аделфин Полумесец – духовен водач на новата и нашумяла в цял свят църква „Последна вяра“. На втората сутрин го намират мъртъв в апартамента му „Рейнфранкен“. Има рана на главата, но последвалата аутопсия показва, че не е умрял от нея. Няма следи от взлом, нито пък има някакви следи от стъпки върху прясно навалелия сняг около вилата. Аделфин не е отровен, нито пък е починал от инфаркт или инсулт. Смъртта му е твърде загадъчна и Янаки Богомил започва да я разследва на място, а полицията се занимава със случая в София.
Докато претърсват апартамента на Аделфин, Янаки Богомил и неговите верни сътрудници Олга и Транспортера откриват интересни вещи и загадъчен документ на клинопис – очевидно шифрован, – който до края на действието никой не успява да разчете.
Установяват щаба на разследването в Дом №2 – съседна сграда, предназначена да се настанява в нея персоналът, с който пристигат гостите на вилата (в Дом №3 живее прислугата). Започват да разпитват всекиго поотделно. Всички са заподозрени, никой няма алиби, освен компаньонката на нашумялата авторка на книги за самопомощ Аврора Керемергиева, защото тя (компаньонката) чупи крака си още с пристигането във вилата и е прикована на легло до края.
По време на разпитите се разкриват все нови и нови обстоятелства, които прехвърлят подозрението от един към друг човек, но Янаки Богомил така и не успява да стигне до завършена теория. Всички са имали мотив и възможност да убият Аделфин, всички са имали и сериозни причини да желаят смъртта му. Дори за момент всички са заподозрени като съучастници и съизвършители на убийството.
Сюжетни линии
Разследването. Янаки Богомил, сътрудниците му, и полицията събират и тълкуват улики, разпитват заподозрени, правят разкрития и развиват теории, които често отвличат вниманието на читателите в грешна посока.
Историята на Аделфин Полумесец. С развитието на действието научаваме, че всеки от гостите във „Фредегунда“ в някакъв момент от живота си е имал съприкосновение с духовния водач на „Последна вяра“. Това е повод да проследим развитието му за сравнително дълъг период от около 40 години и да видим как гордостта и тщеславието го превръщат от интелигентен и доминиращ младеж в далавераджия от периода на прехода, а после и в основател и ръководител на синкретично-релативистична „църква“.
Историята на всеки от останалите 7 герои. Всеки герой също си има интересен и неповторим житейски път, който научаваме или от него, или от другите герои по време на разпитите.
Паралелни истории. Различни разкази в разказа, често смешни и абсурдни. В тях като в чаша вода бушува същата буря както и в океана. Те забавят действието, свалят напрежението, но също така метафорично изразяват важни идеи и виждания в паралел с основната линия.
Тематика
Основните теми са две:
- Гордостта и смирението, свободната воля и своеволието, човекобогът, който се опълчва против Богочовека. Как самолюбието ражда гордостта и богоборството и как от тях произтичат всички останали грехове, които довеждат до увреждане и дори унищожаване на духовната същност на човека.
- Предтечите на антихриста и последната всеерес, която подготвя глобалната религия на неговото възцаряване. Религиозният релативизъм и синкретизъм, настъпването на всевъзможни екзотични учения и тяхното обединяване под схващането за относителността на истината и на доброто.
Богословският ред в първия „Янаки Богомил“ беше за литургиката и мистиката на тайнството Кръщение, както и за апокатастасиса – Оригеновата ерес за предсъществуването на душите (подобно на темата за миноритите и догматичната концепция за смеха в „Името на розата“). Във втория е грехопадението, покаянието и еретичността.
Структура
Романът се състои от 8 части: по една за всеки от главните герои (седемте смъртни гряха) и една за развръзката и епилога. Символиката е очебийна – светът е сътворен за 7 дни, а на осмия, денят на истината, ще бъде пресътворен след Второто пришествие и Страшния съд. Тогава всичко излиза наяве.
Герои
Образите на героите не са изградени съгласно изискванията на реализма, за което сочат дори и собствените им имена. Макар пълнокръвни и абсолютно правдоподобни в поведението си, те са алегорични, малко сюрреалистични и даже сатирични. Всеки от тях олицетворява по един от седемте смъртни гряха и по този начин взети заедно стават свита на ересиарха Аделфин Полумесец. Той обладава (и е обладан) от себелюбието, от което произтичат всички останали грехове. Сякаш е обграден от демони, които е родил той сам. Един от тях или пък всички заедно в крайна сметка го погубва.
Премиера: Вторник, 5 юни, от 18:43 в книжарница “Гринуич” на Витошка. Предварително можете да поръчате книгата тук.